Robot Grasp Learning on the Moon
Styring af robotarme på Månen
Robot Grasp Learning on the Moon
Robot Grasp Learning on the Moon
Robot Grasp Learning on the Moon
Rumrovere udstyret med en robotarm til generelle formål har adskillige anvendelser i måne- og planetarisk udforskning. Tilføjelsen af autonomi til sådanne systemer er ønskelig for at øge mængden af tid, som rovere kan bruge på at indsamle videnskabelige data og indsamle prøver.
Dette projekt ser nærmere på brugen af Deep Reinforcement Learning til visionsbaseret robotgreb af objekter på Månen. Et nyt simuleringsmiljø med proceduremæssigt genererede datasæt er udviklet til at træne "agenter" i ustrukturerede scener med ujævnt terræn og barsk belysning.
Målsætningen læres derefter ende-til-ende ved hjælp af en modelfri off-policy aktør-kritisk algoritme, der direkte kortlægger kompakte oktre-observationer til kontinuerlige handlinger i det kartesiske rum. Sammenlignet med traditionelle billedbaserede observationer viser eksperimentelle resultater, at 3D-datarepræsentationer muliggør mere effektiv indlæring af manipulationsfærdigheder.
Domænerandomisering forbedrer generaliseringen af lærte politikker til nye scener med hidtil usete objekter og forskellige lysforhold. Til det formål demonstrerer vi nul-shot sim-til-real overførsel ved at evaluere trænede "agenter" på en rigtig robot i en facilitet svarende til Månen.
Projektfakta
PROJEKTNAVN
Robot Grasp Learning on the Moon from 3D Observations
EFFEKTIV START-/SLUTDATO
September 2021 - ..
PROJEKTPARTNERE
AAU Space Gruppen